fbpx

FasciaMethod

FasciaMethod

FasciaMethod on meidän fysioterapeuttiemme kehittämä kehonhuoltomenetelmä ryhmäliikuntaan ja lisätyökalu yksilövalmennukseen. Konseptissamme yhdistyvät myofaskiaalinen liikkuvuusharjoittelu, dynaaminen täsmävenyttely kireille lihaksille, liikehallintaharjoittelu ja faskiakäsittely pallolla. Näkökulma on kuntouttava sisältäen harjoitteita yleisimpiin tuki- ja liikuntaelin oireisiin. FasciaMethod -konseptin harjoitteluperiaatteet perustuvat tutkittuun näyttöön.

”Paras ja monipuolisin kehonhuolto menetelmä mitä olen löytänyt! Ihana ohjata asiakkaille ja liikepankki on käytössä omassa viikottaisessa kehonhuollossani. Tämä on sopinut mainiosti monenlaisiin elämän vaiheisiin kuten raskauteen, painonpudotukseen sekä tavoitteelliseen treenaamiseen!”

– FasciaMethod -ohjaaja

Kenelle?

FasciaMethod soveltuu kaikille, jotka haluavat parantaa suorituskykyään tehokkaasti ja edistää hyvinvointiaan! Harjoitteet ovat yksinkertaisia ja kaikille helppoja oppia. FasciaMethod – harjoitteita voi hyödyntää kuntoilussa, urheilussa, kuntoutuksessa, kotioloissa sekä kuntokeskuksissa.

Mitä hyötyä?

FasciaMethod -harjoittelu ennalta ehkäisee vammoja, edistää palautumista ja kuntoutumista sekä parantaa liikkuvuutta ja suorituskykyä. FasciaMethod on kokeneiden fysioterapeuttien ja urheilun ammattilaisten kehittämä ja testaama konsepti. Konsepti on myös kestävä tulovirta ohjaajille. Tavaramerkki on rekisteröity Yhdysvalloissa, EU:ssa ja Isossa-Britanniassa.

Dynaaminen myofaskia

Näkemys liikkuvuusharjoittelusta on muuttunut. Ymmärrys faskian merkityksestä ja toiminnasta kehossa on mullistanut kehonhuollon maailman. Myofaskialla tarkoitetaan lihaksen ja faskian yhtenäistä jatkumoa. Lihaksiin kohdistuva staattinen venyttely on pitkään ollut kehonhuollon keskiössä.  Kun liikkuvuus heikkenee, kyse on usein ”voiteluaineen” vähyydestä myofaskiassa, sen aiheuttamasta jähmeydestä ja sen myötä koko myofaskian “jäykkyydestä”. Hyvinvoinnin edellytys on rento, hyvin nesteytynyt keho, jossa liikkuvuus on hyvä ja sen myötä myös liikehallinta on optimaalinen. Pääpaino harjoittelussa on dynaamisissa ketjuliikkuvuusharjoitteissa.  Lisäksi teemme dynaamisia täsmävenytyksiä kehon yleisesti kiristäville alueille. FasciaMethod – harjoittelu on aktiivista dynaamista ketjuliikkuvuusharjoittelua.

Liikehallinta

Dynaaminen ketjuliikkuvuusharjoittelu vaatii hyvää liikehallintaa ja myös kehittää sitä. Ideana on mahdollisimman laajat liikeradat ja pitkien lihastoimintaketjujen läpikäyminen. Liikehallinta on tärkeää erityisesti suurilla liikeradoilla, joissa vipuvarret ovat pitkät. Vahva syvä tuki on nivelten, erityisesti selkärangan välilevyjen kuormittumisen kannalta tärkeää. Sen vuoksi harjoittelussa pidennämme lihastoimintaketjuja kohotuksen ja kannatuksen sekä aktiivisen lihastyön avulla.

Hermokudoksen huomioiminen

Kun koko keholle tehdään liikkuvuusharjoitteita, joissa kehon osat viedään äärimmilleen toisiinsa nähden, viedään silloin myös hermokudos äärimmilleen. Huomioimme harjoittelussa hermokudoksen ja löysäämme aina hermokudoksen kireyttä jostakin suunnasta. Näin harjoitteet ovat lempeämpiä hermokudoksen kannalta.

Täsmävenytykset

Kehossamme on myofaskian eli lihaksen ja sidekudoksen alueita, jotka ovat tyypillisesti kireitä. Näihin alueisiin on vaikea päästä vaikuttamaan täsmällisesti kokonaisvaltaisilla laaja-alaisilla liikkuvuusharjoitteilla. Sen vuoksi FasciaMethod-konseptissa on tyypillisimmille kireille myofaskian alueille dynaamiset kohdennetut täsmävenytykset.

Faskiahieronta

Hierontapallolla käsittelemme liikkeen avulla tyypillisimmin kireitä alueita koko kehon myofaskioissa. Pyrimme nesteyttämään myofaskiaa eli lisäämään voiteluaineen määrää faskiassa ja parantamaan kalvokerrosten välistä liikettä. Käsittely pallolla on turvallista tarkoin valittujen alueiden ja sopivan voimakkuuden sekä annostelun vuoksi.

Seuraa FasciaMethod -konseptia myös Instagramissa ja Facebookissa!

Siirry sivun alkuun
ProFTraining Finland