fbpx

Putkiremontti pianistilta ja liikuntavalmennus… keneltä?

Putkiremontti pianistilta ja liikuntavalmennus… keneltä?!

Näemme päivittäin erityisesti internetin ihmeellisessä maailmassa epäterveellisiä, vammautumisriskin aiheuttavia tai jopa vaarallisia treeniohjeita. Näitä ohjeita mainostetaan esimerkeillä, joissa näkyy terveydelle haitallisia kehityssuuntia. Vaikkapa niin, että vatsalihastreeniä promotaan kuvalla, jossa näkyy toki hieno sixpack, mutta samalla myös vatsalihasten erkauma. Tai liikevideossa vilahtaa useita tekniikkavirheitä. Tai pölötetään videolle omia uskomuksia vailla mitään tieteellistä perustaa.

Näemme myös kasapäin terveyden kannalta rajuja haasteita ja repäisyjä. Miksi ihmeessä tavallisen kuntoliikkujan pitäisi saada spagaati tai pystyä lankuttamaan minuuttitolkulla? Mihin näitä ominaisuuksia tarvitaan tai mitä hyötyä niistä on (normiarjessa)?

Kun sitten katsomme tarkemmin, että kuka ohjeita antaa, saatamme löytää ”valmentajien” taustalta aikamoisen kirjon kaikkea muuta kuin alan pätevää koulutusta. Ethän tilaisi putkiremonttiakaan pianistilta, joten miksi siis lähtisit kajoamaan omaan fysiikkaasi osaamattomien ohjeilla?

Samalla voisi kysyä, että miksi tavoittelisit pelkästään pyöreää peppua, kun voit tavoitella terveitä, toimivia ja vahvoja pakaroita ja jalkoja? Tai miksi kiinnittäisit huomiota vain vatsalihaksiin, kun järkevämpää on tähdätä koko keskikehon vahvuuteen ja pitää huolta myös vaikkapa lantion alueen terveydestä? Sen ansiosta nimittäin ei pissa lirahda, eikä selkä pamahda.

On erittäin ok haastaa itseään ja kehittää fyysisiä ominaisuuksia. Mutta niiden hintana ei saa olla jonkin toisen tärkeän ominaisuuden heikentyminen. Tällaiseen on suuri riski silloin, kun ”valmentaja” ei ymmärrä ihmisen kehon kokonaisuutta ja eri osa-alueiden keskinäisiä riippuvuussuhteita. Ja ilman pätevää koulutusta ei voikaan ymmärtää.

Kun siis seuraavan kerran ostat itsellesi liikunta-alan ohjausta ja valmennusta, kysäisepä valmentajaltasi, mitä hän on aiheen tiimoilta opiskellut, missä ja kuinka kauan. Viikonlopussa ei nimittäin näitä asioita opita, eikä aina vuodessakaan.

Tässä kuvassa näkyy muuten paitsi sixpack myös vatsalihasten erkaumaa.

Treenaa siis turvallisesti (ja tehokkuudesta tinkimättä)!

PS. Turvallisia ja tehokkaita verkkotreenejä (myös pömppövatsan karkoittamiseen) löytyy esimerkiksi täältä: https://proftraining.myfame.fi/verkkovalmennukset/

Siirry sivun alkuun
ProFTraining Finland