fbpx

Nuorten urheilijoiden vammat kauhistuttaa – ProMethod -konseptilla apua vammojen ennaltaehkäisyyn

”Urheilija ei tervettä päivää näe” -lausahdus on tuttu monille. Tarvitseeko sen olla juuri niin kuin lauseessa sanotaan? Ei välttämättä!

Kun liikuntaharrastus muuttuu kilpaurheiluksi, harjoitusmäärät nousevat, intensiteetti kasvaa (yleensä juuri kasvupyrähdyksen aikana) ja levon merkitys korostuu. Tällöin myös rasitusvammojen ja loukkaantumisten määrä yleensä kasvaa ja liikunnan ilo katoaa. Monesti lajiharjoituksissa keskitytään olennaiseen eli lajiteknisiin asioihin, jääkiekkoilijat pelaavat paljon pienpelejä ja tekevät kovia lajiharjoituksia, voimistelijat taas tekevät lajiin liittyviä liikkeitä ja ”hinkkaavat” kisaohjelmaa jne. Harmillisen usein unohtuu liikkumisen, treenaamisen ja urheilun perusasiat eli kunnollinen lämmittely, loppuverryttely ja kehonhuolto sekä palautuminen. Perusasiat kuitenkin auttaa urheilijaa pysymään terveenä ja kehittymään lajissaan.

Fysioterapeutti, fysiikkavalmentaja tai liikunnanohjaaja voisi kuitenkin olla näissä perusasioissa valmentajan apuna. Valmentajan ei tarvitse eikä pidäkään osata kaikkea. Lajiharjoittelun tueksi on onneksi nykyään otettu yhä enemmän oheisharjoituksia, esimerkiksi erilaisia kehohuoltotunteja, fysioterapeutin ohjaamia tukiharjoituksia ym. Loukkaantumisten ehkäisemiseksi olisi järkevää kartoittaa nuorten urheilijoiden liikkuvuuden, kehon hallinnan ja voimankäytön tilanne, joiden pohjalta osattaisiin puuttua mahdollisiin rasitusvammojen riskitekijöihin.

ProMethod -konseptista on moneksi!

Olemme käynnistäneet viime syksynä koulutukset ProMethod -uutuuskonseptiimme. ProMethod -valmentaja osaa kartoittaa urheilijan tai asiakkaan kehon liikkuvuuden ja liikehallinnan tilanteen, ohjata harjoitteet löydettyihin puutteisiin ja luoda urheilijalle tai asiakkaalle alkulämmittely- sekä kehonhuoltorutiinit treenien tueksi. ProMethod -valmentajaksi voi kouluttautua personal trainer, valmentaja, fysioterapeutti tai liikunnanohjaaja. Konseptia urheilijoille voi toteuttaa saliympäristössä, fysioterapialaitoksissa, urheilijoiden treenitiloissa tai missä tahnsa omassa tilassa.

Urheilujoukkueissa ja yksilöurheilijoiden parissa toimimisesta meillä on todella hyviä kokemuksia. ProMethod -testistön tekeminen nuorille urheilijoille, sen perusteella alkulämmittely- ja kehonhuoltorutiinien ohjaaminen yksilöllisesti sekä koko joukkueelle on vähentänyt loukkaantumisten määrää. Yksilöllisen testin perusteella tehdään koko joukkueesta yhteenveto, jonka pohjalta luodaan joukkueelle oheisharjoitukset. Oheisharjoitukset koostuvat alkulämmittelyrutiinista, lihaskunto ja liikehallintaosiosta ja liikkuvuus/kehonhuollosta. Alkulämmittelyrutiini on koettu tärkeäksi ja hyvin toimivaksi joukkueen yhteiseksi jutuksi 🙂

Kuva: SCVantaan Elite -voimistelijoiden oheisista.

Jääkiekkojunnujen valmentaja: ”Kipujen määrä on vähentynyt ja pojat luisteleekin paljon kovempaa.”

Teemme tällä hetkellä ProMethod -konseptin mukaista urheiluvalmennusta 7-20 vuotiaille nuorille. Jos kiinnostuit, täältä löydät lisätietoja:

FysioSalus_A4

Siirry sivun alkuun
ProFTraining Finland