fbpx

FasciaMethod kuulumisia – Digitaalinen liikepankki!

Syksyn koulutukset ovat täydessä vauhdissa! Kesän aikana olemme opiskelleet lisää näkökulmia ja tietoa siitä, miten kehoa kannattaa huoltaa faskiat huomioiden.  Into ja motivaatio on korkealla ja on ollut hienoa päästä taas ohjaamaan tunteja ja vetämään koulutuksia. Asiakaspalaute on ollut todella motivoivaa. ”Golflyönnit eivät mahdu kentälle” ja ”pomppuvoimaa on hurjasti!”.

Kesäkuussa Anne osallistui Tuulia Luomalan ja Mika Pihlmanin faskia ja selkä-kurssille, ja elokuussa oli faskiaguru, tutkija Robert Schleipin koulutus sekä faskiaseminaari, jossa luennoi mm. Carla Stecco. Huikeita asiantuntijoita ja edelläkävijöitä! Viivillä on takana hiljattain Fasciamanipulaatio level 1 ja 2 -koulutukset. Lisäksi Viivi lähtee syksyllä viikon koulutukseen Fuerteventuralle, jonka teema on faskia ja liikehäiriöt. Viivi on myös vetänyt tunteja Cross Fit- ja taitoluistelumaailmassa.

Yhä vahvemmin ja vahvemmin lihaspainotteinen näkökulma kehonhuollossa ja palautumisessa näyttää vanhanaikaselta ja puutteelliselta. Faskia on se kudos, johon tulisi kiinnittää enemmän huomiota kehonhuollon ja suorituskyvyn maksimoinnin osalta. Lihas jännittää faskiaverkon, eli tuottaa voiman. Faskiaverkko välittää tämän isometrisen voiman eteenpäin kaikkiin suuntiin, säätelee liikettä ja asentotuntoa. Suurin osa kaikista rasitusvammoista on faskiakudoksessa. Faskian hyvinvointi on edellytys maksimaaliselle suorituskyvylle urheilussa ja tuki- ja liikuntaelinterveydelle kenelle tahansa.

 

Kuntouttava näkökulma

FasciaMethod harjoitteissa kuntouttava näkökulma on tärkeä. Fysioterapian ammattilaisina  koemme tärkeänä sen, että kehonhuoltotunnin päätavoite ei ole notkeuden lisääntyminen esimerkiksi spagaatin muodossa, vaan nivelten täysien luonnollisten liikeratojen säilyttäminen sekä koko kehon rentoutuminen ja nesteytyminen. Nämä ovat tuki- ja liikuntaelimistömme terveyden perusta. Spagaatista ei ole mitään hyötyä, jos rintaranka on jäykkä ja päätä särkee. Käsillä seisominen ei auta arjessa, jos olkapäät ”kääntyvät eteen” ja kiertäjäkalvosin hankautuu rikki. Kuntouttava näkökulma on lempeää ja pehmeää, hermokudoksen ja välilevyt huomioivaa, mutta silti tehokasta kehonhuoltoa. Liikepankissamme onkin olkapäätä, niska-hartiaseutua, lantio/lonkka/pakaraseutua ja alaraajaa huoltavia kuntouttavia spesifejä harjoitteita, kokonaisvaltaisten pitkien lihaskalvojatkumoiden harjoitteiden lisäksi. La crosse -pallo on helppo ja turvallinen väline myös faskiajumien itsehoitoon, ja siihen olemme keränneet mielestämme parhaat vinkit liikepankkiimme.

 

Sportyplanner yhteistyö ja liikepankki digitaalisena

Kesän aikana olemme tehneet yhteistyötä tiiviisti SportyFly Oy:n kanssa. Tämsportypalnner-demoä yhteistyö on mahdollistanut meille oman liikepankin tasokkaalle digitaaliselle alustalle. SportyFly Oy:n kärkituote on kotimainen Sportyplanner-ohjelmisto liikunta- ja terveysalan ammattilaisten käyttöön. Ohjelmistossa on huikean kattava liikepankkikuvasto myös videoina ja valmiita harjoitusohjelmia erilaisiin tarpeisiin. Suunnittelimme ja kuvasimme Sportyplanneriin kesäkuussa 200 kuntouttavaa harjoitetta lisää fysiokuvastoon. Lisäksi FasciaMethodille kuvasimme videoina n. 100 liikettä omaa konseptiin kuuluvaa  liikepankkia ohjaajiemme ja asiakkaidemme käyttöön. Kuvasto on meille itsellemme sekä ohjaajille valtavan suuri apu. Liikepankin avulla on helppo antaa harjoiteohjeita myös yksilöfysioterapia-asiakkaille mukaan. Nyt saamme lähetettyä ne asiakkaalle sähköpostiin videoklippeinä!

Kannattaa tutustua Sportyplannerin maksuttomaan 30 vrk:n kokeilujaksoon Sporty- ja Fysioplanner-kuvastoihin.

Kiitos Sportyplannerin tiimille että mahdollistitte meille digitaalisen liikepankin!

Tervetuloa koulutuksiimme! Seuraava koulutuksemme on Järvenpäässä 26.-27.11.2016.

Anne ja Viivi

_MG_3913

 

Siirry sivun alkuun
ProFTraining Finland