fbpx

Hyvinvointi on voimaa!

Kirjamme FasciaMethod – terve ja kiinteä keho on ollut suosittu ja olemme saaneet todella hyvää palautetta lukijoilta. Olemme palautteesta kiitollisia. Kirja oli projektina suuri ja monimutkaisten kehon toimintaa koskevien anatomisten ja fysiologisten asioiden kuvaaminen ”kansantajuisesti” oli ajoittain haastavaa. Englanninkielisistä lähteistä suomeksi ja kansantajuisesti asioista kertominen vaati pohdiskelua ja sanavalintojen punnitsemista.

Palaute on koskenut niin sisältöä kuin taittoa. Kiitosta olemme saaneet kirjan ymmärrettävyydestä ja helppolukuisuudesta. Taitto on raikas ja selkeä.  Olemme onnistuneet kertomaan tuki- ja liikuntaelimistön toiminnasta, harjoittelusta, kehonhuollosta, kehon ja mielen hyvinvoinnista ja tietenkin faskioista ymmärrettävästi.

Se sanoma, jonka halusimme kirjan avulla välittää lukijoille, on aito omasta terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen ilman suoritustavoitteita. Eli tee hyvää kehollesi ja mielellesi (jotka ovat yhtä ja samaa kokonaisuutta) sen sijaan että tavoittelisit numeroita: puntarissa, kuntosalipainoissa tai liikuttuina tuntimäärinä. Tavoittele hyvää oloa, hyvinvointia. Siltä perustalta numerot liikkuvat toivottuun suuntaan kuin itsestään.

Kirja on luettu ja ekat treenit tehty ja hyvältä tuntuu! Kyllä se vaan niin on että tässä iässä kehonhuoltoon on panostettava ja laitettava aikaa. kiitos, että sain kimmokkeen taas siihen kirjan myötä. On täyttä asiaa ja olen mainostanut sitä suu vaahdossa urheilukavereille!” 

 

 

Juuri näin! Olit sitten urheilija, innokas kuntoliikkuja tahi satunnainen liikkuja, ei kehonhuoltoa pidä laiminlyödä. Kirjastamme avautuu monia eri näkökulmia tähän asiaan, mutta katsotaan tällä kertaa asiaa yhdestä näkökulmasta: liikkuvuuden näkökulmasta.

Liikkuvuus

Liikkuvuus ja notkeus ovat kaksi eri asiaa. Terve liikkuvuus kuvaa tervettä, nivelten täyttä ja oireetonta liikerataa. Hyvä notkeus kuvaa maksimaalista suorituskykyä kehon liikkuvuuden osa-alueella ottamatta terveyttä huomioon. Eri lajeissa (kuten voimistelu) tarvitaan maksimaalista notkeutta, jopa epäterveellä ja kuluttavalla nivelen liikeradalla lajisuorituksen maksimoimiseksi. Jokaisen meistä tulisi pitää huolta liikkuvuudesta, mutta notkeita meidän kaikkien ei tarvitse olla.

Käsitys siitä, että venyttely on kärsimystä ja tähtää äärimmäisyyksiin, kuten spagaatiin, on väärä. Ehkä juuri tämän käsityksen myötä venyttely ei houkuttele ihmisiä, jotka kokevat itsensä jäykiksi ja kankeiksi. Siksi alleviivaan nyt lempeän liikkuvuusharjoittelun tehokkuutta kaikilla ihmisillä. Aktiivinen dynaaminen ketjuliikkuvuusharjoittelu on tämän päivän juttu. Eli FasciaMethod. Harjoittelussa käydään läpi nivelten täysiä liikeratoja liikkeessä pysyen, miellyttävän tuntuisilla liikeradoilla. Tämä on ollut ylivoimaisesti miellyttävin tapa asiakkailemme harjoittaa liikkuvuutta, ja siinä sivussa koordinaatiota, kehon hallintaa ja tasapainoa. Eli ketteryttää, jäntevyyttä ja elastisuutta.

Liikkuvuus on voimaa!”

Kun teet dynaamisia liikkuvuusharjoitteita säännöllisesti, 1-2 kertaa viikossa tunnin tai joka päivä 10 – 15 minuuttia, säästyt monilta kulumilta, säryiltä ja kivuilta. Bonuksena kehosi voimansiirto paranee ja se näkyy salitreenissäsi tai urheilulajissasi parantuneena tuloksena. Älä siis aliarvioi kehonhuollon merkitystä liikkvuuden näkökulmasta. Liikkuvuus on voimaa!

 

Anne

Siirry sivun alkuun
ProFTraining Finland