fbpx

FasciaMethod ja lantionpohja

FasciaMethod -kehonhuoltoharjoitteet vaikuttavat kehoomme niin monella eri tavalla, ettei kaikkia tule äkistään edes ajatelleeksi.  Yksi tällainen tärkeä alue on lantionpohja, niin miehillä kuin naisilla. Nykytietämyksen mukaan joka neljäs nainen kärsii virtsankarkailusta, mutta myös miehillä ilmenee ongelmia yleisimmin virtsaamispakkona, tiheänä virtsaamisen tarpeena tai virtsasuihkun heikentymisenä. Lantionpohjan harjoittelulla lisäät virtsanpidätyskykyä, seksuaalista nautintoa, ryhdin ylläpitoa ja koko kehon hyvinvointia.

FasciaMethod -tunnilla vaikutetaan faskioiden välityksellä koko kehon liikkuvuuteen ja aktivoidaan paljon puhuttuja syviä lihaksia. Syvien lihasten aktivointi ja vahvistaminen on mukana kaikissa liikkeissämme. Lantionpohja kuuluu näihin syviin lihaksiin, joihin vaikutamme. Emme voi, eikä tarvitsekaan erotella liikkuvuusharjoittelua lihaskuntoharjoittelusta.

Faskian yhteys lantionpohjaan

Faskia on kolmiulotteisesti koko kehon kattava sidekudosverkosto useassa kerroksessa, joilla on erilaisia tehtäviä. Faskia on kuin sukelluspuku, joka menee läpi koko kehon yhdistäen lihaksia toisiinsa. Myös lantionpohja yhdistyy tähän sukelluspukuun. Vatsalihakset vartalon etupuolella ja selkälihakset vartalon takapuolella toimivat yhdessä kokonaisuutena sidekudoskalvojen eli faskioiden yhdistämänä. Ne jännittävät supistuessaan niitä ympäröivät ja yhdistävät faskiat muodostaen keskivartalolle vakaan ja vahvan korsetin tai sisäisen painonnostovyön tukien selkärankaa. Lantionpohja toimii keskivartalon lattiana ja pallea kattona. Myös pakaralihakset eri kerroksien välityksellä on sidekudoksilla eli syvällä faskialla yhteydessä lantionpohjan lihaksiin. Näin ollen kireydet muualla sukelluspuvussa vaikuttavat lantionpohjan toimintaan. Jos yläpäässä kiristää, niin alapään toiminta heikkenee. Tällöin lantionpohjan lihakset eivät kykene voittamaan muiden lihasten aiheuttamaa vetoa. Näitä lihaksia ovat mm sisäreidet, etureidet, pakaralihakset ja suora vatsalihas eli nämä lihakset ovat yhteydessä lantionpohjalihaksiin. Esimerkiksi näistä syistä kovaa treenaavilla synnyttäneillä tai synnyttämättömillä naisilla ja tytöillä voi esiintyä virtsankarkailua tai lantionpohjan ongelmia. Kyse on siis lihastasapainosta.

FasciaMethod -tunnin liikkeet on kehitetty kuntouttavasta näkökulmasta, eli ihmisten tarpeen mukaan rentoutetaan yleisimmin kireitä alueita ja vahvistetaan yleisimmin heikkoja lihaksia. Tällä siis vaikutetaan lihastasapainoon. Tunnilla tehtävä dynaaminen eli liikkeessä pysyvä liikkuvuusharjoittelu parantaa kokonaisvaltaisesti kehon liikkuvuutta ja rentouttaa kireää myofaskiaa, lihaksen ja faskian jatkumoa koko lihastoimintaketjun alueella. Dynaamiset liikkuvuusharjoitteet myös aktivoivat huomaamatta myös ryhtiä kannattelevia lihaksia, kuten keskivartalon lattiana toimivaa lantionpohjaa. Lantionpohjan toimintahäiriöt johtuvat yhä useammin kireyksistä lantion alueella ja itse lantionpohjassa. Tällöin lantionpohjaan vaikuttava muiden lihasten ylimääräinen veto ja kiristys on saatava pois. Todella moni FasciaMethod -liikkeistä toimii erityisen hyvin lantionpohjaa rentouttavina. Alla on kaksi esimerkkiä lantionpohjaa rentouttavista liikkeistä, jotka voit tehdä milloin vain. Muistathan myös rentouttaa muut lantionpohjaan vaikuttavat kireät alueet, kuten etureidet, pakarat, sisäreidet ja suorat vatsalihakset.

Lantionpohjan rentoutus syväkyykyssä

 

Lantionpohjan rentoutus A-asentoon nousulla

 

 

Heikkokin lantionpohja voi olla ylijännittynyt ja vain rentotumaan pystyvä lantionpohja pystyy vahvistuman harjoittelulla. Eli lantionpohja on aina ensin saatava rentoutumaan, ennkuin sitä voi vahvistaa.  Lantionpohja vaatii myös lihaskuntoharjoittelua, ihan niin kuin kaikki muutkin lihaksemme. Siitä lisää myöhemmin ja uudesta yhteityöstämme Bailamaman kanssa. Tulossa on uusi lantionpohjan, ryhdin ja myofaskiaaliset jatkumot huomioiva tunti! Pysy kuulolla 😉

 

Terkuin Viivi ja Anne

Siirry sivun alkuun
ProFTraining Finland