fbpx

Etätyöläinen – huolehdi palautumisesta!

Etätyöläinen – huolehdi palautumisesta!

Tätä kirjoittaessani moni työskentelee etänä, kotona tai muuten varsin poikkeuksellisissakin oloissa. Nopeasti muuttuneet työjärjestelyt sekä huolesta ja stressistä aiheutuva kuormitus saattavat tuntua vanteena pään ympärillä, kireänä niska-hartiaseutuna, silmien kirvelynä, korvien soimisena ja ihan vaan kiukkuisena olona.

Siinä, missä aiemmin työpäivää ehkä tauottivat kahvihetket työkaverin kanssa ja satunnaiset käytäväkohtaamisen, nyt ”tauko” töistä saattaa muodostua kotikoulussa opiskelevan lapsen ohjaamisesta tai maitolasinsa kaataneen taaperon pelastamisesta. Oma työpäivän aikainen (ja myös sen jälkeinen) palautuminen voi helposti jäädä vähiin tai puuttua kokonaan.

Mitä sitten kannattaisi tehdä, jos kotikontsan olosuhteet eivät tue optimaalista työskentelyä, tai etätyöpäivän jälkeen olo on ihan ”tööt”? Tässä muutama vinkki:

1. Suunnittele tauot etukäteen

”Se, mikä pitkistyy, se mutkistuu” pätee myös työpäivään. Jos et itse johda työpäivääsi, se johtaa sinua. Varaa aikaa happihyppelylle, taukoliikunnalle, kahvihetkelle (ilman töitä), lemmikin rapsutukselle ja muulle kivalle tekemiselle, joka suuntaa ajatuksia myönteiseen suuntaan. Huom! Pyykkikoneen tyhjennys ja ruuan valmistaminen eivät välttämättä ole tällaisia toimintoja.

Taukoja on hyvä olla useita päivässä. Kirjaa ylös viikon ajalta, miten monta kunnon taukoa onnistut päivän aikana pitämään suunnitellusti ja/tai extempore (lounasta tietokoneen ääressä ei muuten lasketa) . Pääsetkö vähintään kolmeen per työpäivä? Taukojen lisäksi kannattaa suunnitella myös työpäivän päättyminen etukäteen, muuten kotikontsalla saattaa huomaamatta hujahtaa turhan pitkä tovi.

Vinkki: Taukoliikuntaan sopiva FasciaMethod-ohjelma, joka rentouttaa niska-hartiaseutua. Kyllä, joudut nousemaan ylös tuolista tai sohvannurkasta 🙂

FasciaMethod taukoliikunta

Haaste! Tee tämä jumppa jokainen arkipäivä kahden viikon ajan. Huomaatko eroa niska-hartiaseudulla?

2. Manageroi etäkokoukset ja -tapaamiset huolellisesti

Moni tietokonetyöläinen on huomannut, että verkon välityksellä pidettävä kokous kuormittaa nuppia aivan eri tavalla kuin kasvotusten tapahtuva. Suunnittele siis kokoukset etukäteen, tiivistä niiden kestoa (jos suinkin pystyt) ja varaa pieni palauttelutauko jokaisen kokouksen jälkeen. Myös etäkokousta voi tauottaa ja pitää vaikkapa yhteisen kahvihetken!

Mieti dokumentointi niin, että se tapahtuu jo kokouksen yhteydessä (esimerkiksi tallentamalla kokous). Jos yhdessä työstettävää asiaa on paljon, varaa mieluummin useampi erillinen kokousaika kuin yksi maratonsessio. 45 minuttia on jo pitkä aika pitää katse ruudussa ja säilyttää tarkkaavaisuus.

Vinkki: Kokouksen aikana voi vaikkapa voidella jatkuvasta pesusta karhentuneet kädet, puristella stressilelua tai pyöritellä hierontapalloa jalkapohjan alla. Pieni tuolijumppakin onnistuu, testattu on!

Maailman sympaattisin stressilelu, ystävältä saatu.

3. Palauttele myös silmiä ja korvia

Jos pääosan päivästään viettää tietokoneen äärellä, niin iltapäivästä viimeistään alkaa silmiä kirvellä. Välillä on hyvä katsella ikkunasta ulos ”horisonttiin”, pitää silmiä kiinni, nauttia hiljaisuudesta tai metsän huminasta – ja nostaa vaikkapa jalat pöydälle. Silmätipat pelastavat ainakin oman työpäiväni, samoin useampi lasillinen vettä sekä hyvät kuulokkeet (jotka tarvittaessa toimivat myös kuulosuojaimina…).

Vinkki: Järjestä työpisteellesi jotain kivaakin katsottavaa ja irrota silmät mahdollisimman usein ruudusta. Itselläni pöydältä löytyy kaunis kynttilä (jota kelpaa tuijotella ilman tultakin!). Myös ahkeran assarini katselu rentouttaa:

Assari osaa ottaa rennosti. Koko päivän.

4. Totuttele vaan siihen omaan lärviin ruudulla 😉

Tämä saattaa olla vinkeistä haastavin. Oman lärvin tuijottelu ei liene kenenkään perusterveellä ajatuksella varustetun lempparipuuhaa. Mutta lohduttautua voi sillä, että homma on kaikille yhtä epämukavaa. Nyt vaan päätät lopettaa oman naaman, äänen ja maneereiden analysoinnin ihan kokonaan! Se on hukkaan heitettyä energiaa.

Etäolosuhteiden vuoksi saattaa oma olomuoto toki alkaa ”metsittyä” (lainaus kollegalta) tai huolimaton pukeutuminen kostautua tarpeettomana verkkovilautteluna. Siksi työpäivä kannattaa kotonakin aloittaa pään kampaamisella ja suht asialliseen vaatetukseen kääriytymisellä.

Vinkki: Pikkupeili ja kampa tietsikan lähettyvillä saavat aikaan ainakin minulle tunteen siitä, että olen riittävän valmistautunut ruutukokemukseen. Kannattaa myös tsekata, mitä selän takaa näkyy webbikameraan ja häätää kalsareissaan heiluvat perheenjäsenet kauemmaksi.

5. Armollisuutta ja palautumista myös aivoille

Nyt juuri aika moni meistä heiluu valtaisalla oppimiskäyrällä. Esimerkiksi digitalisaatiosta on puhuttu monta vuotta – ja siitä, miten miten se ”pitäisi ottaa haltuun”. Kovin monelle haltuunotto tapahtui lopulta kirjaimellisestikin yhdessä yössä.

Aivot saattavat tällä oppimiskäyrällä kuormittua kovastikin. Siitä taas voi seurata muita kognitiivisia oireita, kuten väsymystä, hajamielisyyttä, kiukkuisuutta ja vaikkapa pohjaanpalaneita ruokia.

Vinkki 1: Palauttele aivoja joka päivä tuijottelemalla takkatulta, kynttilän liekkiä, veden aaltoja, ihan vaan tyhjyyttä tai vaikkapa kattoa. Aivot narikkaan -ohjelmat ja -kirjat hyötykäyttöön! Jos kaipaat jotain tekemistä tähän yhteyteen, suosi jotain sinulle rutiinihommaa. Moni kertoo halkojen hakkaamisen olevan tällaista puuhaa, mutta omalla kohdallani se olisi jo aivan liian jännää ollakseen palauttavaa. Minä teen mieluummin pullataikinan.

Vinkki 2: Toimiva Arki -valmennuksen kehittäjän Sari Hämäläisen ideoima meditaatioryhmä, johon sinäkin voit Facebookissa liittyä. Sarin videoiden avulla voit tauottaa työpäivääsi tai nollata surisevan pään ennen vapaa-ajalle siiirtymistä. Meditoinnin vaikutuksista avioihin ja laajemminkin terveyteen on runsaasti tutkimusnäyttöä, kannattaa siis kokeilla!

Raisa

Raisa Varsta on ProFTraining Finland Oy:n perustajaosakas ja työnohjaaja.

Siirry sivun alkuun
ProFTraining Finland